מסקנות חפוזות – 1 / עמיחי קטן

בתקווה לייצר טור קבוע בסגנון המחשבות המיתולוגיות של רועי, ועם הידיעה שהביטויים "מחשבות", "תעיות", "תהיות", "הגיגים" ואפילו "חרטוטים" כבר תפוסים, אז אני עם "מסקנות חפוזות", אם כי זה לא בהכרח אומר שהתוכן יעמוד בקטגוריה הזאת של מסקנות חפוזות. אני גם ממספר את זה מטעמי נוחות וכדי לשכנע את עצמי להתמיד לאורך זמן.

היום המסקנות החפוזות הן על הקליפרס, ניצחון החוץ של אטלנטה וסטטיסטיקות להאדרת לוקה דונצ'יץ'.

1. אז מה הקליפרס יכולים לעשות בפלייאוף?

הקליפרס עברו את דאלאס ולוקה בסופו של דבר ויגיעו לסדרה שתיפתח מחר נגד יוטה, כאשר השאלה העיקרית היא האם הם עברו את המשוכה הגדולה בדרך ויכולים לתת ריצת פלייאוף עמוקה, או שהם בסך הכל עברו בקושי קבוצה חלשה יותר ממה שמצפה להם בהמשך. במשחק האחרון הכל התחבר לקליפרס בשני צידי המגרש וההגנה של יוטה, או כל הגנה אחרת, תתקשה מאוד אם המוריסים למיניהם ימשיכו להשוות שיאי שלשות של סטף קרי.

המפגש בין 2 הקבוצות שאיבדו יתרון 1-3 נגד דנבר בעונה שעברה הוא גם קריטי עבור שתיהן שזקוקות להוכחה שההרכב הנוכחי יכול לרוץ לאליפות, אולי עם שדרוגים קלים, ולא צריך לפרק. רודי גובר יקבל סדרה שהוא חייב להוכיח בה שהוא יכול להסתדר מול שחקני חוץ, כי אפילו בובאן הצליח במידה מסוימת, גם אם בעזרת האזורית של דאלאס שעבדה טוב במשחקים 5 ו-6 ורע במשחק 7.

2. הבלחה חד פעמית של אטלנטה?

אטלנטה קלעו מעולה מכל הטווחים במשחק הראשון – 20/47 לשלוש (42.6%), 44/86 מהשדה (51.2%) ו-20/21 מקו העונשין (95.2% – ותודה לקאפלה עם 1/2), וזה היה המפתח העיקרי לניצחון. למעשה, המחצית הראשונה היא המרשימה במיוחד בתחום – 74 נקודות ב-13/23 לשלוש (56.5%), 13/18 ל-2 נקודות (72.2%) ו-100% מהקו. ההגנה של פילדלפיה השתפרה מאוד במחצית השנייה, אבל עדיין במכלול של משחק אטלנטה קלעו מעולה, ויש להם את השחקנים והיכולת.

זה אמנם נכון שיש לפילי כמה פתרונות הגנתיים טובים, לפחות לחלק מהיכולת ההתקפית של אטלנטה, אבל ריבוי דקות לשחקני הגנה כמו ת'ייבל יפגע בתפוקה ההתקפית, ואמביד כנראה לא יקלע 39 בכל משחק. ההגנה של הניקס עשתה עבודה לא רעה נגד אטלנטה, ויש לדוק ריברס הרבה מה ללמוד ממי שהיה העוזר שלו באליפות האחרונה של בוסטון בתחום הזה, ובניגוד לקבוצה של ת'יבודו, לפילי יש את הכישרון ההתקפי המספיק כדי לקחת את הסדרה עם קצת שיפור בהגנה.

3. לוקה דונצ'יץ' בראי הסטטיסטיקה.

ננסה לתת נקודת מבט סטטיסטית על הסדרה האחרונה של דונצ'יץ' מבחינה אישית, על ידי השוואה לאחרים. אחרי אמש, יש לנו 17 מקרים בהם שחקן הגיע לממוצע של 35 נקודות למשחק לאורך פלייאוף, ומה שנעשה כעת הוא לבחון היכן נמצא הפלייאוף הזה של לוקה בהשוואה לאותם אחרים.

*תודה לרועי ויינברג שסייע לי למצוא את הנתונים האלה

שחקןעונהנקודותTSיריבותלאן הגיעוגיל
מייקל ג'ורדן198643.758.4%בוסטון0-3 בסיבוב 123
ג'רי ווסט196540.653.4%בולטימור, בוסטון1-4 בגמר26
אלג'ין ביילור196238.650.3%דטרויט, בוסטון4-3 בגמר27
אלג'ין ביילור196138.153.8%דטרויט, סנט-לואיס4-3 בגמר המערב26
האקים אולאג'ואן198837.564.1%דאלאס3-1 בסיבוב 125
בוב מקאדו197537.452.8%וושינגטון4-3 בסיבוב 223
ראסל ווסטברוק201737.451.1%יוסטון4-1 בסיבוב 128
ווילט צ'מברליין19613749.2%סירקיוז3-0 בסיבוב 124
מייקל ג'ורדן199036.759.2%מילווקי, פילדלפיה, דטרויט4-3 בגמר המזרח27
מייקל ג'ורדן198836.359.8%קליבלנד, דטרויט4-1 בסיבוב 225
דונובן מיטשל202036.369.6%דנבר4-3 בסיבוב 123
לוקה דונצ'יץ'202135.757.2%קליפרס4-3 בסיבוב 122
מייקל ג'ורדן198735.752.9%בוסטון3-0 בסיבוב 124
לברון ג'יימס200935.361.8%דטרויט, אטלנטה, אורלנדו4-2 בגמר המזרח24
קארים עבדול ג'באר197035.260.8%פילדלפיה, ניקס4-1 בגמר המזרח23
מייקל ג'ורדן199335.155.3%אטלנטה, קליבלנד, ניקס, פיניקסאליפות30
ווילט צ'מברליין19623550.8%סירקיוז, בוסטון4-3 בגמר המזרח25

ניתן לראות שברוב המקרים שחקן שקולע 35 נקודות למשחק בפלייאוף הוא כזה שהצוות המסייע שלו לא מספיק טוב, מה שבא לידי ביטוי בהדחות מוקדמות, כאשר מתוך 17 המקרים לא פחות מ-8 הסתיימו ללא ניצחון בסדרה (באפלו של מקאדו עלו אוטומטית לסיבוב השני), ולעומת זאת רק אחד הסתיים באליפות (מסומן בורוד) ועוד 2 בהפסד של הלייקרס לבוסטון של ביל ראסל וחבריו בגמר.

בחצי מהמקרים הנוספים, כלומר 9/17 אם סופרים גם את דונצ'יץ', השחקן המדובר היה בגיל 25 ומטה (מסמון בירוק), אבל דונצ'יץ' הוא הצעיר ביותר, כאשר קארים שחגג יום הולדת 23 במהלך הפלייאוף המדובר (וסיים עם 33 ו-31 יום אחרי יום ההולדת…) הוא הבא בתור. מהצד השני, רק ווסטברוק בגיל 28 וג'ורדן בגיל 30 עשו זאת אחרי 27 ועם ותק של יותר מ-5 שנים בליגה, במקרה של שניהם זה היה בעונה ה-9 ב-NBA.

עכשיו כל מה שנשאר לדאלאס זה להתחזק, ואז אולי נזכה לראות את לוקה דונצ'יץ' מציג לראווה את יכולותיו גם בשלבים המאוחרים של הפלייאוף. עד כה ראינו שלוקה משפר את החולשות שלו באופן שיטתי כבר שנים, ואין סיבה להניח שזה לא מה שיקרה גם הפעם.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
49 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
שחר אלוני
7 ביוני 2021 16:09

תודה עמיחי, נקודות טובות
הקליפרס זה עניין מנטאלי, כישרון יש להם גם השנה. השאלה איך ג'ורג' יתפקד בהמשך. את דאלאס על הנייר הם היו יכולים לעבור בקלות. בשנה שעברה זה נעצר בסיב' 2, בגלל קטע מנטאלי, נראה איך יהיה השנה.
.
אטלנטה הם קבוצה צעירה ומלהיבה, אבל לא חושב שהם ממש קונטנדרים, את פילי אולי הם יעברו איכשהוא, תלוי בכשירות של אמביד.
.
לוקה נתן סדרה מצוינת, אבל אני לא חושב שיחסית לגילו וא הכי טוב שהיה. ההגנה שלו עדיין לא טובה כל כך, וגם יכולת חלוקת הכוחות שלו טעונה שיפור, הוא ממש דועך ברבעים האחרונים ובמחציות השניות. מלבד זאת לא נראה שהוא משפיע לטובה על חברי הקבוצה ומוציא מהם את המיטב, כמו שעשו ג'ורדן (עם פיל) דאנקן (עם פופ) לברון, במידה מסוימת, וכמובן מג'יק ואחרים

פיני
7 ביוני 2021 16:40

לברון לא היה בן 22 בפלייאוף 2007?
הוא הרי נולד ב30.12.84

פיני
7 ביוני 2021 16:58

הדוש אפפם לא עדיף… הוא יכול להיות טוב יותר…

פיני
7 ביוני 2021 16:48
Reply to  פיני

כלומר, לא רוצה להיות נודניק… אבל חזרת על זה פעם אחר פעם.. לברון כן היה בן 22 (וחצי) בפלייאוף 07', עת סחב את הקאבס החלשים להחריד (אפילו יותר מהקאבס 18' לטעמי) לגמר.

שחר אלוני
7 ביוני 2021 16:41

מסכים שהוא בין הטובים לגילו

golan
golan
7 ביוני 2021 16:21

תודה עמיחי, מסקנות מעניינות.
לוקה באמת ענק, אבל נראה לי שקצת מגזימים איתו, אם דאלאס לא תשתפר, הוא ימשיף להיות ענק ובים בסיבוב השני …

רועי ויינברג
Admin
7 ביוני 2021 16:21

אחלה סיפתח, מקווה שהפינה תמשיך. הפוטנציאל ההתקפי של לוקה עצום, אבל יש נקודה אחת שהייתה בעייתית בסדרה (וקצת פחות במהלך העונה) -עונשין. 53% מהעונשין השנה ו-65% בשנה שעברה בפלייאוף (אמנם במדגם לא גדול בשני המקרים) ו-73% בעונה הסדירה. אין סיבה שהוא לא יהיה שחקן של 80% מהעונשין, מאמין גם שזה יקרה.
.
אני גם לא חושב שאטלנטה תקלע 128 נקודות בכל משחק (ופילדלפיה לא 124). הסקור ירד בהמשך ולדעתי כן יש מקום לת'ייבול בחמישייה בשביל שישמור אישית את יאנג, גם במחיר הריווח בההתקפה.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

אם טייבול נכנס לחמישייה והוא צריך זה רק במקום גרין. אי אפשר טייבול גרין וסימונס יחד

פיני
7 ביוני 2021 17:03

ומי יעשה נקודות?…

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  פיני

זה היה בדיחה חח פנחס
זה חמישייה טובה לאיקיאה

רועי ויינברג
Admin
7 ביוני 2021 17:14

זה קשור לכושר. כתבתי גם בטור שלי מאתמול (ועוד אנשים התייחסו לזה) – אני חושב שהוא יהיה רזה יותר או שרירי יותר בעונה הבאה. לא צריך להיות טנק כמו לברון או זאיון, אבל כן יותר בכושר.
.
ת'ייבול, אם יכנס לחמישייה, אז רק במקום גרין. כל פתרון אחר לא יהיה מספיק התקפי לדעתי. במיוחד כשסימונס לא כל כך פקטור

אבג
אבג
7 ביוני 2021 16:27

כעניין אטלנטה ההגנה של אמביד היתה שערורייתית. אם לא הייתי רואה אותו אף פעם הייתי חושב שהוא לא יכול לשמור – אבל ראינו אותו כבר שומר מעולה.
לוקה ענק. ללא קשר למה שרשמת – לא מבין למה צריך להקטין את מג'יק או לברון בשביל להגיד שהוא ענק. חשבתי שעידן הלוקה יתחיל השנה אבל כנראה שנה הבאה. דאלאס זה לא מינסוטה ויעשו מה שצריך בקיץ

אבג
אבג
7 ביוני 2021 16:40

רשמתי בלתי תלוי בכתבה. הכתבה הציגה בצורה טובה את זה זה שהמספרים שלו גדולים בגלל שהקבוצה חלשה. פשוט היו הרבה תגובות שאומרות כמה לברון או מג'יק חלשים ורציתי לציין שזה שהוא טוב לא הופך אותם לחלשים וגם לא להיפך.
לגבי אמביד ראיתי אותו סוגר את הצבע לחדירות בעבר. זה לא היה נראה כמו אתמול. יכול להיות שזו אטלנטה אבל נראה ששמר כוחות להתקפה

ירון, החלום
ירון, החלום
7 ביוני 2021 16:38

בס"ד
שלום עליכם
לוקה כבר עכשיו אחד השחקנים הגדולים בליגה.
מסכים שדאלאס צריכים חיזוק, פורזי בינתיים לא שווה מקס ואפילו לא חצי.
קליפרס יפה מאד שניצחו משחק 7, אבל משהו עדיין לא מחובר.

אבג
אבג
7 ביוני 2021 16:40

אולי פורזי + טימי על בראדלי ביל?

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  אבג

מנגר ווש: 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

צליל ניתוק….

גיא הירוק
Admin
7 ביוני 2021 17:13

כן, מעט חפוז.
.
להכריז על "ממוצע פלייאוף" אחרי סדרה אחת.
.
ההשוואה הנכונה היא שחקנים עם ממוצע של 35 נק' על פני סדרה אחת.
לג'ורדן יש 13 (!!!) כאלו.
ללברון 4,
לווילט 4,
לאלאג'ואן 3,
לשאקיל 2,
לקארים 2,
לווסט 2,
לדוראנט 2,
לקובי 1,
לבארקלי 1,
לקרי 1.
.
עכשיו,
אין ספק שזו חברה טובה. ממש.
אבל עדיין –
לפעמים צריך לברור טוב את ההגדרות,
על מנת שאפשר יהיה להימנע מעיוות (גם אם לא מכוון) של המסקנות.

גיא הירוק
Admin
7 ביוני 2021 17:35

לא הייתה כוונת משורר מאחורי רשימת השמות. אלו קפצו לי לראש.
.
לטעמי, בוודאי שמדגם של 10 קבוצות שונה מהותית. זה מראה שחקן שעמד ברף מול 2 קבוצות שונות, מול 2 הגנות שונות.

עידו גילרי
Admin
7 ביוני 2021 18:25

מה עם המלך?

עידו גילרי
Admin
7 ביוני 2021 18:29

לקינג

עידו גילרי
Admin
7 ביוני 2021 18:35

דיברתם על סדרה. לא על מה שכתבת בטור.

עידו גילרי
Admin
7 ביוני 2021 18:35

ולא דיברתי עליו.

עידו גילרי
Admin
7 ביוני 2021 18:39

קינג מה לא ברור?

עידו גילרי
Admin
7 ביוני 2021 18:41

כן. בטח שלא אלברט.

Li Ming
Li Ming
7 ביוני 2021 18:13

דווקא ת'ייבול היה טוב בהתקפה עם 4 מ 6 מהשדה כולל 2 מ 4 מהשלוש. הוא היה אמנם עם מינוס 12 ב +/- אבל זה בעיקר כי שיחק עם יתר הספסל. מגיעות לו יותר דקות, בעיקר על חשבון דני גרין שהחטיא מהשלוש בדקות ההכרעה.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
Admin

תודה רבה עמיחי, אחלה מסקנות.
.
הקליפרס קשים לפיצוח, לא מהמר עליהם ולא מהמר נגדם, הם יגיעו בעיקר עד לאן שקוואי יקח אותם, לא בטוח שזה מספיק לאליפות, בעיקר כשפול ג'ורג' קולע כמו מישהו שבילה שנתיים עם ראסל ווסטברוק…
.
אטלנטה – בפרפראזה לאבי רצון – אני לא חוצה כביש בשביל לראות כדורסל מזרחי…. סתאאם. הם צלפים, אבל אם אמביד בריא אני עדיין נוטה לפילי.
.
לוקה – נחכה ונראה, בינתיים זה נראה מצוין.